Ja, Pan

Pierwiastki w organizmie człowieka

Od lat wiadomo jakich produktów potrzebuje organizm człowieka do prawidłowego funkcjonowania, a w sadzie jakich substancji i pierwiastków. Są takie substancje o podstawowym znaczeniu, bez których życie nie jest możliwe, a więc woda i substancje odżywcze. Organizm człowieka jest jednak bardzo skomplikowany i potrzebuje bardzo wielu substancji i pierwiastków, które nawet w bardzo małych ilościach maja istotny wpływ na zdrowie.

Jednym z takich pierwiastków jest żelazo zawarte w organizmie w znikomej ilości, bo przeciętnie ok. 4 gramy. Żelazo w hemoglobinie bierze udział w transporcie tlenu z płuc do komórek, a w mięśniach umożliwia pobieranie go do pracy. Żelazo w szpiku jest potrzebne do produkcji krwinek czerwonych. Organizm musi mieć dostarczane żelazo codziennie, chociaż w niewielkiej ilości. Najlepiej oczywiście dostarczać je z pożywieniem, niestety z pokarmów roślinnych wchłania się 1-2% zawartego w nim żelaza, a z produktów zwierzęcych do 25%. Jeśli nie dostarczymy odpowiedniej ilości żelaza w pokarmach, to niezbędna jest suplementacja. Niedobory żelaza prowadzą do schorzeń, na przykład niedokrwistości. Niedobory powstają nie tylko jako skutek niewłaściwej diety, ale również dzięki dużym krwawieniom albo zaburzeniom wchłaniania żelaza bądź okresowemu zwiększonemu zapotrzebowaniu. Objawy niedokrwistości i niedoboru żelaza to ciągłe zmęczenie, ból głowy, niższa sprawność intelektualna i koncentracja, łamliwe włosy i paznokcie, niska odporność na infekcje (czym grozi niski poziom żelaza –

  Pierwsze objawy HIV
https://portaldlazdrowia.pl/zelazo-czym-grozi-niski-poziom-zelaza/ ).

Jeśli niedobór żelaza jest niewielki, można go wyrównać poprzez zwiększone spożycie produktów zawierających dużo żelaza (zwłaszcza zwierzęcych), dbając jednocześnie o jego wchłaniania – kwaśne potrawy i witamina C poprawiają wchłanianie, kawa herbata, otręby zbożowe i strączkowe zawierające kwas fitynowy obniżają wchłanianie żelaza. Nadmiar żelaza w przypadku prawidłowej diety nie występuje, natomiast może mieć miejsce przy nadmiernej suplementacji. Grozi to zaburzeniami hormonalnymi, zwiększonym ryzykiem zachorowania na nowotwory, choroby serca.

żelazo we krwi

Siarka to pierwiastek, który rzadko kto skojarzy z potrzebami organizmu. Znacznie lepiej znana jest siarka w preparatach do mycia, która reguluje pracę gruczołów łojowych, działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie. Siarka zawarta w kremie ma wpływ na sprężystość skóry dzięki wpływowi na budowę kolagenu. Podobnie działają suplementy diety zawierające siarkę (siarka w organizmie – https://portaldlazdrowia.pl/siarka/ ).

Siarka skutecznie usuwa metale ciężkie, toksyny, alkohol, a do tego wystarczy nawet woda mineralna z zawartością siarczanów. Łagodzi nadkwasotę i wspomaga leczenie choroby wrzodowej żołądka. Wspomaga odtruwanie wątroby, stosowana jest w chorobach zwyrodnieniowych, reumatoidalnym zapaleniu stawów, złamaniach, chorobach skóry.

Naturalnym źródłem siarki są warzywa: rzeżucha, jarmuż, kapusta, kalafior, ponadto mięso, jaja i podroby.


Categorised as: Uroda i zdrowie

Comments are disabled on this post


Comments are closed.